
PROFESYONEL BİLİŞSEL KOÇLUK VE DRAMA İLİŞKİSİ
PROFESYONEL BİLİŞSEL KOÇLUK VE DRAMA İLİŞKİSİ
DRAMA KOÇLUK NEDİR?
Drama, en kabul gören bir tanıma göre; bir sözcüğü, bir kavramı, bir davranışı, bir tümceyi, bir fikri ya da yaşantıyı veya bir olayı, oyun ya da oyunlar geliştirerek öyküleştirmektir.
Yunanca'da anlamı hareket anlamına gelen "dran" eyleminden çekimlenmiştir.
Drama ister bir sanat formu olarak, ister bir yöntem olarak ele alınsın, insanın tekrar kendisiyle buluşması açısından önemlidir.
Drama insanın kendisiyle olan iletişimini sağlar, insan kendini keşfeder, kendinin farkına varır, kendini daha iyi ifade eder, böylece özgüveni gelişir.
Kelime anlamı olarak koçluk "coaching" ; birini, bir yerden bir yere götürme anlamına gelir.
Koçluk; istenen performansa ulaşmak için, koç (coach) ve danışan (coachee) arasında kurulan planlı bir gelişim ilişkisidir.
Kişilerin var olan potansiyellerini ortaya çıkararak, ulaşılabilir hedeflere ve olasılıklara odaklanan bir öğrenme ve gelişim sürecidir.
Drama Koçluk, tüm bu ilişki ve süreçler boyunca Koç'un Drama yetilerini de kullanabilme sanatıdır.
Koç, tasarım yapan bir sanatçıdır. O; danışanının neye ihtiyacı olduğunu, koçluk sezgileriyle hisseder ve duruma göre tasarım yapar.
Bu tasarım sürecinde; koçun kullanacağı malzemeler; sahip olduğu koçluk becerileri, varsa araçları ve drama yeteneğidir.
Koçluk seanslarında Drama'nın kullanılması beraberinde birçok açılımı getirir.
Bunlar; Koç'un seans esnasında gösterdiği liderlik ve danışanın teslimiyetiyle tepe noktasına ulaşır.
Drama Koçluk, kişiyi aktif kılan bir alandır. Drama insanı kuşatır ve geliştirir.
DRAMA ÇALIŞMALARI
Drama çalışmaları, kişiyi bağımsız davranmaya, hoşgörülü olmaya, demokratik olmaya ve yaratıcı bir kişilik kazanmaya yöneltir.
Drama çalışmaları kişinin, sözcükleri, tutum ve davranışları, devinimleri ve yaşam durumlarını anlamlandırmasını sağlar.
Dramanın önemini şu şekilde özetleyebiliriz;
1. İmgelem ( hayal ) gücünü geliştirir
2. Bağımsız düşünebilmeyi sağlar
3. İş birliği yapabilme özelliğini geliştirir
4. Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır
5. Dört temel dil becerisini ( konuşma, dinleme, okuma, yazma ) kazandırır, dilin kullanım alanlarını ve kalitesini zenginleştirir.
Dil gelişimi ile ilgili hedeflenenler şu şekilde belirlenmiştir:
* Konuşmada güven
* Konuşma becerisinde gelişme
* Sözcük dağarcığında gelişme
* Düşüncelerin yazılı ve sözlü anlatımında gelişme
* Dinleme becerisinde gelişme
* Farklı sosyal rol ve statülere ilişkin değişik dil biçimlerini kullanabilme
* Okuma becerisini geliştirme
* Yazma becerisini geliştirme
6. Sözel olmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar.
7. Yaratıcılık ve estetik gelişimini sağlar.
8. Etik değerlerinin gelişmesine olanak sağlar.
9. Kendine güven duyma ,karar verme becerilerinin gelişmesini sağlar.
10. Farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazandırır.
11. Kaslarını hareket ettiren yeni yöntemleri bulmayı, denemeyi ve bedenini çok yönlü geliştirmeyi sağlar.
12.Çevresindeki canlı ve cansız varlıkları tanıma ve algılamayı öğretir.
13. Hata yapma korkusu olmaksızın yeni davranışlar geliştirmeyi sağlar.
14. Sanat formlarına duyarlılık göstermeyi sağlar.
15. Özellikle doğaçlama çalışmalarında iç tepi ve dürtülerden yaralanmayı öğretir.
16. Duygunun sağlıklı bir şekilde boşalımından yararlanmayı sağlar.
(Bu kontrollü bir birey için oldukça önemlidir.)
Duygunun denetlenmesi, onun bastırılması anlamına gelmez. Bütün insanlar zaman zaman hissettikleri öfke, korku, kaygı, kıskançlık, dargınlık gibi duygularını bu temaların ifade edildiği oyunlarda rol alarak boşaltabilir ve gerilimden kurtulabilirler.
17. Öncelikle kendini tanımasını sağlar.
18. Kendinde bulunan özelliklerle başkalarını karşılaştırabilmeyi sağlar.
19. Başkaları ile benzerliklerini keşfetmesini sağlar.
20. Kendinde geliştirmek istediği yanlarıyla ilgilenmesini, kendini eleştirebilmesini sağlar.
21. Kendini ifade etmede gerek duyduğu kaynaklara ulaşma gerekliliğini fark ettirir.
22. Bilgiye ulaşmaya ve onu kullanmaya istekli duruma gelir.
23. Kendini ifade etmede güven kazanır.
Yukarıdaki drama yetilerine sahip olan Profesyonel Bilişsel Koç; seansına hazırlanırken ve tüm Koçluk süreci boyunca, bu yetileri kullanır.
Bu Yetiler;
Danışan ile Koçu arasındaki ilişkide;
*Uyum ve Ahenk dediğimiz Koçluk Dansında, ritmi tutma
*Yaratıcı Odaklı anda kalabilme yetisi
*Ses kullanımı
*Nefes kullanımı
*Diksiyon ve etkili konuşma
*Beden Kullanımı
*Maske çalışması ile danışanla en yüksek uyum
*Çoklu Konsantrasyon
*Soyut Düşünebilme Yetisi
*Öğrendiği tüm drama tekniklerini alet çantasına ekleme
Yöntem buluş ve isimlendirme; Ayşe Burcu Eren'e aittir.
Koçluk'ta Drama ya da Drama Koçluk isim hakları Ayşe Burcu Eren'e aittir.
BLOG ARŞİVİ İÇİN TIKLAYINIZ